تبلیغات
altin - روش تدریس
 
altin
قدر هرکس به قدر خرد اوست
درباره وبلاگ


انتشارات آلتین در خدمت شماست

شماره تلفن :09144127499

مدیر وبلاگ : یوسف رسولی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شنبه 13 اردیبهشت 1393 :: نویسنده : یوسف رسولی
روش تدریس


روش پیش سازماندهنده

موضوع درس: قیمَة ُ الْعِلم ِ

مشخصات کلی‌ پایه: عربی اول متوسطه(پایه هفتم)

آموزش: اسماءِ اشاره( مذکر و مؤنّث )

شماره درس: الْدّرسُ الْأوّلُ

هدف کلی:

1-آشنـایی با اســــم های (مـذکرو مـونث).    - آشنـــــــایی با 23کلمـــــــه جدید.    

     آشنـــــایی با اسم های اشــــــاره (مفرد(.    - آشنا شدن با تلفظ صحیح کلمات.

     ترجمه پنج حکمت از پیامبر بزرگوار اسلام(ص).

اهداف جزئی: دانش آموزان در آخر این درس باید بتوانند :

  -کلمات و لغات جدید درس را به درستی معنا  کنند.     

       -اسم های مذکر و مونث را بشناسند.

-ترجمه 4حدیث ازپیامبر و یک حدیث (آخر) هم ازپیامبر و هم از امام هفتم بیان کنند.

 -در رو خوانی و روان خوانی مهارت پیدا کنند.

 -با اسم اشاره های " هذا – هذه – ذلک – و تلک " آشنا شوند.

مدل و چیدما ن کلاس: بدون مشارکت دانش آموز در کلاس ،درس معلّم نتیجه نخواهد داد و این عمل به عنوان یک اعتقاد در ذهن معلّمان باید نقش ببندد که متأسفانه کمتر مورد توجه است .لذامهمترین وظیفه معلّم در اجرای قانون تدریس،ایجاد شرایط مناسب از نظرمدل کلاس وتشکیل گروههای درسی، و هم چنین سپردن برخی وظایف به دانش‌آموزان وایجاد جایگاه خاص برای آنان است. که انتظار می‌رود معلّمان در قسمت نخست طراحی آموزشی، مدل و چیدمان کلاس را مشخص نمایند.

 

فعالیتها‌ی ورودی(5دقیقه): یکی از مهمترین اهداف آموزشی در فرآیند یاددهی و یادگیری ایجاد ارتباط مطلوب بین دانش‌آموزان و معلّم است. زیرا هر دو به هم نیاز دارند. و معلّم نمی‌تواند بدون انگیزه و علاقه به دانش‌آموزان درس را تفهیم کند چون که تدریس تحمیل نیست. و معلّم باید با مهارت و هنرمندی خاصی نشاط و هدفمندی را در دانش‌آموزان ایجاد کند. یعنی:

- ارائــــه تقـــــویـــــم تــاریـــــخ.              – آغـــــــاز جلســــــه با نــــام و یاد خــدا.

- احوال پرسی از دانش آموزان.               - رسیدگی به وضع ظاهری و روحی آنها.

- حضور غیاب و رسیدگی به میزان اطلاعات آنها نسبت به مطالب دروس سال قبل و....

ارزشیابی تشخیصی(10دقیقه):ارزشیابی ورودی نقطه آغازین درس جدید را مشخص می کند.

·        دیدگاه اسلام نسبت به علم چیست؟

·        کلمات "أینَ ، أ " در فارسی به جه معنایی به کار می رود.

·        عبارات عربی و احادیث را چگونه تلفظ می کنند.

وسایل و رسانه کمک آموزشی:تخته کلاس، وایت برد،کامپیوتر،پروژکتور، ماژیک ، گچ ،وسایل دست سازه دانش آموزان ،تصاویر شخصیت های موجود در درس و... .

معرفی درس و بیان اهداف آن:دانش آموزان عزیز با توجه به مطالب بالا در این درس با موضوعات زیر آشنا می شویم:    الف:اسم مذکر و مونث.       ب:اسم های اشاره.

ج: آشنایی با احادیث معصومین (ع) وعلماء در باره علم.

ارائه تدریس(45دقیقه): معلّم ضمن توجّه به روش پیش سازمان دهنده ،ابتداء اهداف درس را بیان کرده، سپس لغات جدید درس و عبارتهای متن می خواند و دانش آموزان را به هم خوانی ودرون سازی اطلاعات دعوت می کند.سپس باآنها نیزقرائت نموده و از آنها می خواهد جهت تقویت فردی خودشان نیز قرائت کنند.و ســـــوال و تکرار کــردن را به آنها یاد می دهد که چگونه و کی پرسش نمایند؟(ارائه پیش سازماندهنده) و به دنبال آن، از آنها می خواهد احادیث را با توجّه به لغات خوانده شده ، معنی کنند. و در ادامه به دانش آموزان چند دقیقه ی فرصت می دهیم،مطالب "بدانیم و فن ترجمه "را در گروههای تعیین شده "اسم مذکر و مونث،اسم های اشاره مفرد (دور و نزدیک) "رابخوانند و به نوبت به سوالات در موضوع درس راپاسخ دهند. (ارائه مطلب) و در مرحله آخر از آنها می خواهیم پیام های کوتاهی در باره درس ارائه دهند.و جملاتی رابه دوصورت،آنچه که یاد گرفته اند،ترجمه کنندوتوضیح دهند.(استکام بخشیدن)

ارزشیابی پایانی(5 دقیقه):با توجه به آنچه که بیان شد از دانش آموزان می پرسیم.                - فرق"هذا و هذه " جیست؟  - ثَمَر و جَمیل به جه معناست؟  - فرق هذا و تلک چیست؟   

تعیین تکلیف و معرفی فعالیت های خلّاقانه(5 دقیقه):1- پاسخ به پرسش های کتاب .                         

2- تهیه احادیث در باره علم.   

3-پیدا کردن آیاتی از قرآن که در آنها هذا و هذه بکار رفته است.(ده مورد)






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

شنبه 13 آبان 1396 06:12 ب.ظ
اگر بخواهید از این مقاله خوب نتیجه بگیرید، باید این را اعمال کنید
استراتژی برای وب سایت شما برنده شوید
جمعه 17 شهریور 1396 03:49 ق.ظ
Please let me know if you're looking for a writer for your site.
You have some really great articles and I think I would be a good asset.

If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely
love to write some articles for your blog in exchange for a
link back to mine. Please shoot me an email if
interested. Kudos!
سه شنبه 10 مرداد 1396 09:34 ب.ظ
It's truly very complex in this full of activity life to listen news on TV, so
I just use world wide web for that reason, and take the latest news.
جمعه 6 مرداد 1396 11:34 ب.ظ
Excellent beat ! I would like to apprentice at the same time as you amend your web site, how could i subscribe for a blog site?

The account aided me a applicable deal. I had been a
little bit familiar of this your broadcast provided brilliant transparent concept
جمعه 6 مرداد 1396 03:15 ب.ظ
Hello, I want to subscribe for this blog to take latest updates, so where can i do it please help out.
شنبه 31 تیر 1396 05:25 ق.ظ
It's awesome in support of me to have a web
page, which is good in favor of my knowledge. thanks admin
چهارشنبه 21 تیر 1396 07:45 ق.ظ
First of all I want to say terrific blog! I had a quick question that I'd like to ask
if you do not mind. I was interested to know how you center yourself and
clear your head prior to writing. I've had a difficult time clearing my
mind in getting my thoughts out. I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first
10 to 15 minutes tend to be lost just trying to figure out how to begin. Any suggestions
or hints? Appreciate it!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:41 ق.ظ
Informative article, just what I was looking for.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر