تبلیغات
altin - مطالب خرداد 1393
 
altin
قدر هرکس به قدر خرد اوست
درباره وبلاگ


انتشارات آلتین در خدمت شماست

شماره تلفن :09144127499

مدیر وبلاگ : یوسف رسولی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شنبه 10 خرداد 1393 :: نویسنده : یوسف رسولی

معلمی یک هنر است،و این هنر را بر اساس ذوق و فکرش خلق می کند.

همواره در فکر آن بودم که چگونه می توانم ،نماز و خدا را در ذهن دانش آموزانم جای دهم؟
اولین روز که به مدرسه و به کلاس رفتم ،اسامی دانش آموزان را بر اساس حروف الفبا  فارسی ، در دفتر حضور غیاب نوشتم .از اول الفبا تا هشتمین آن، که حرف "ح"بود ادامه دادم ، جلو ی نهمین حرف که "خ" بود ، در دفتر نوشتم ،خداوند مهربان و سپس بقیه را یاد داشت کردم.
پس از پایان کار ،اسامی دانش آموزان را به همراه شماره آنها می خواندم. هر دانش آموزی پس از شنیدن نام خودش ،بلند و رسا می گفت حاضر، تا به نهمین نام رسیدم (خداوند مهربان) همه با تعجب نگاه کردند و کسی جواب نداد. و فقط به همدیگر نگاه می کردند.بار دیگر با تاکید و با آرامش گفتم (خداوند مهربان) در این موقع چند نفر خندیدند و من خیلی آرام گفتم ،بچه ها چرا تعجب می کنید؟یکی از بچه ها گفت آخه آقا ما که دانش آموزی به این نام نداریم ،من دفتر را روی میز گذاشتم و با لبخند گفتم، درسته بچه ها ،اما من باید در این دفتر اسم تمام کسانی را که در کلاس هستند بنویسم و به خوانیم اما شما فکر می کنید چون خداوند دانش آموز نیست در  این کلاس حضور ندارد!و گفتم بچه ها یک جای به من معرفی کنید که خدا در آنجا نباشد ، بچه ها همگی گفتند ،نه آقا خدا در همه جا هست .در این حال گفتم "خیلی خوب پس خدا حتما ، در کلاس ما هم هست. فقط باید کمی دقت کنیم تا خدا را همیشه در کنار خودمان ببینم. به همین دلیل ، هر وقت من یا مبصر ، حاضر و غایب می کردیم و به نام 0(خدای مهربان ) می رسیدم ، هر کس ، خدا را در کلاس و در کنار خودش احساس می کند، بلند جواب دهد "حاضر"
سپس دفتر نمره را برداشتم و دوباره خواندم:(خداوند مهربان).همه ی بچه ها با صدای بلند و با شوق گفتند :"حاضر". از احساس لذت، اشک بر چشمانم حلقه زد: زیرا خودم بیش از هر جای و هر بار ، وجود خدا را در کلاس درس احساس می کنم و با این به
....





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

اندیشه های عینی برای افزایش انگیزه و علاقه دانش آموزان در درس عربی


  همه ما می دانیم که یکی از راه های موفقیت دانش آموزان اعتماد به نفس است. به همین دلیل باید سعی کرد با ایجاد انگیزه در آنان از طریق خواندن مطالب کوتاه و مورد علاقه دانش آموزان ، حس کنجکاوی آنان را تحریک کنیم. زیرابا موفّقیّ جملاتت در خواندن کلمات آسان عربی احساس اعتماد به نفس کرده و به تدریج به خواندن بیشتر می پردازند. بنابراین ، کلید روخوانی درس عربی در سطوح ابتدایی کلمات و لغا ت هستند . دانش آموزان باید از معانی کلمات گوناگون اطلاع داشته باشند و قادر به نوشتن آنها نیز باشند تا سرعت و کیفیت روخوانی آنان افزایش یابد. برخی به تمرین خواندن احتیاج دارند و برخی دیگر به توسعه مهارت های اندیشیدن به معانی. لذا ، دبیران عربی نمی توانند یک شیوه واحد را برای تمامی کلاس ها به کار ببرند. بنابراین موفّق ترین کلاس ها، کلاسی است که در آن لذّت و شادی در کار گروهی و شرکت تمامی دانش آموزان در روخوانی وجود داشته باشد. این کار می تواند زمینه ساز استفاده از جملات کوتاه، ساده و روزمره در گفت و گو های کلاسی بین معلّم و دانش آموزان و بین گروههای درسی را به خوبی فراهم سازد.

-  تسلط معلّم به روشهای مختلف تدریس از جمله پرسش و پاسخ ، حل مسئله ، روش اکتشافی و...و استفاده  مناسب ازآنها.

  - تسلط دبیران عربی بر زبان عربی و استفاده از این زبان در کلاس درس و برانگیختن شوق در دانش آموزان.

 -  استفاده از مجلات و روزنامه های عربی و ترجمه جملاتی چند از آن در کلاس درس مکملی است بر عناوین ذکر شده .

-  ایجاد بُردعربی در کلاس و مدرسه و درست کردن روزنامه دیواری به زبان عربی.

-  ایجاد رابطه سالم و صمیمانه بین معلّم و دانش آموز یکی از معجزه آساترین روشهای موفّقیّت در تدریس عــربی است.

 -  برقراری ارتباط بین مطالب درسی با واقعیات زندگی در ایجاد انگیزه مؤثر می باشد.

- مسابقه وبلاگ نویســی به زبان عــربی ویا میل فرستـادن به این زبان بـرای دوستـان و معلّم .

-  ایجاد دفتر رابط بین معلّم ، دانش آموز و خانواده و مدرسه .

-  طرح مطالب درسی به صورت پرسش های جالب .

 -  برای مطالبی که خوانده اند ، نقاشی یا خلاصه بخواهیم .

-  جوی صمیمی و مطمئن در کلاس بوجود آوریم . تا آنها به راحتی اظهار نظر کنند، از روش های فعال و متنوع در تدریس استفاده نماییم و به عقاید و نظریات و دست سازه های دانش آموزان احترام بگذاریم .

 -  آنها را به فکر کردن عادت دهیم . به سؤالات پاسخ مستقیم ندهیم و راه حل مسائل را دیکته ننماییم  وجواب های  سطحی و گذرای آنها را به راحتی قبول نکنیم تا عادت کنند به تفکر پیرامون مسایل مطرح شده در کلاس و اطراف خود بپردازند . سرگرمی های مناسب طراحی نماییم .

-برای آنها سؤالات خارج از کلاس طرح نماییم . 

-سؤالات بحث انگیز طرح کنیم .

-تکالیف نا تمام تعیین کنیم وخیال بافی آنها را سرکوب ننمایم.              

-با ایده های جدید مقابله نکنیم .

-به کارهای خلاق نمره بیشتری اختصاص دهیم .

-و در نهایت مهارت حل مسئله را به آنها آموزش دهیم.

-...

 

 






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

جمعه 2 خرداد 1393 :: نویسنده : یوسف رسولی

آمـوزش:

واکنش شیمیایی نیست. بلکه بیشتر شبیه کشیدن تصویر ویا ساختن یک قطعه موسیقی است یا مانند کاشتن نهالی درباغ ویا نوشتن نامه ی دوستانه است.    

آمـــوزش، با قلب انسانها سروکار داردوباید دریابیدکه این کاررابا فرمول نمی توان انجام داد.     

           (گلبرت هایت)                                                             





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :