تبلیغات
altin - مطالب خرداد 1394
 
altin
قدر هرکس به قدر خرد اوست
درباره وبلاگ


انتشارات آلتین در خدمت شماست

شماره تلفن :09144127499

مدیر وبلاگ : یوسف رسولی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
چهارشنبه 6 خرداد 1394 :: نویسنده : یوسف رسولی

ادغام روش ها، بهترین الگوی آموزش
بسیاری از معلمان در تلاشند تا فرآیند آموزش را از حالت منفعل بیـــــرون بیاورند و دانش آموزان را ترغیب كنند تا به صورت فعالانه در یادگیــــــــری مطالب درسی مشـاركت داشته باشند.یكی از الگوهای آموزش «دانش آموز محور»، الگوی تجربه و گفت وگو است. در ایـن الگو تمامی فعالیت های آموزشی برپایه تجربه و گفت وگو بنیان نهاده شده است. تجربه به دو بخش عملی و مشاهـــده تقسیم می شود و گفت وگو نیز شامل دو بخش گفت وگـــوی درونی و گفت وگو با سایر دانش آموزان است.
گفت وگوی درونی
در این روش از دانش آموزان خواسته می شود تا درباره موضوع درسی به خوبی فكر كنند و سپس ایده ها و نظرات و عقاید خود را درباره آن به روی كاغذ بیاورند یا به نحو دیگری ثبت كنند. استفاده از این روش موجب می شود تا دانش آموز از موضع یك شنونده مطلق بیرون بیاید و فعالانه فكر كند.
گفت وگو با دیگر دانش آموزان
در شیوه های آموزش سنتی نیز از این روش به صورت كنفرانس دادن دانش آمــوزان یا در كـــــلاس كتابی را با صدای بلند خواندن استفاده می شود. هر چند این موارد می تواند در كلاس تنوعی ایجاد كند، ولی چندان كارآمد نیست.
مشاهده
در این روش دانش آموزان موضوع درس را به صورت دیداری یا شنیداری فرا می گیـــــرند.
استفاده از آزمایشگاه ، دیدن فیلم ، گوش دادن به نوار یا
CDهای صوتی، رفتن به اردوهای علمی و بازدید از موزه های مختلف در این دسته قرار می گیرند.
تجربه عملی
در این روش دانش آمــــوز خود وارد عمل می شود و دست به انجام فعالیت های مختلف می زند.
انجام دادن آزمایش های مختلف ، انجام دادن كارهـــــــای هنری ، نمایش دادن و بازی های نقش آفرینی در این دسته قرار می گیرند.
استفاده از الگوی تجربه و گفت وگو
چگونه یك معلم می تواند از این مدل چهارگانه برای مؤثرتر كردن آمــــــوزش دانش آموزان استفاده كند راهكارهای زیر می توانند در این باره بسیار مؤثر باشند.
توسعه روش های تدریس
برای آموزش دادن می توان از روش های متنوع و زیادی استفاده كرد. اگر بتـــوانید دانش آموزان را به مشاركت در یادگیری ترغیب كنید، خودتان هم از تدریس بیشتر لذت خواهید برد. استفاده از بحث های گروهی دانش آمــــوزان را فعال و مشتاق می كند و كلاس را از حالت كسالت بار بیرون می آورد.
سعی كنید دانش آموزان را به سوی تحقیق و پژوهش و حتی گفت وگو با افـــراد متخصص درباره موضوع درسی سوق دهید. در كلاس از محصولات سمعی و بصری به خوبی استفاده كنید. فیلم ها، عكس ها و پوسترها می توانند به خوبی ذهن دانش آموزان را درگیر موضوع درس كنند.البته استفاده از چهار مدل ارائه شده در این الگـــو به موازات یكدیگر می تواند نتایج بسیار خوبی در برداشته باشد.
یادگیری استدلالی
در استفاده از الگوی تجربه و گفت وگو، هدف ایجاد تعامل و تعادل بین این دو است. در حقیقت تجربه و گفت وگــــــو از یكدیگر جدا نیستند و پیشرفت در هر یك از آنها موجب توسعه دیگری می شود. تجربه موجب می شود تا دانش آموزان از زوایای مختـلف موضوع درسی را بررسی كنند و افكار و عقاید خود در آن زمینه را به سطح بالاتری ارتقــا دهند كه بازتاب آن در گفت وگو دیده می شود. گفت وگو نیز موجب درك بهتر تجـــربه دستیابی به معانی و مفاهیم وسیع تری از مشاهدات و آزمایش ها می شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

چهارشنبه 6 خرداد 1394 :: نویسنده : یوسف رسولی

اندیشه های عینی برای افزایش انگیزه و علاقه دانش آموزان در درس عربی

  همه ما می دانیم که یکی از راه های موفقیت دانش آموزان اعتماد به نفس است. به همین دلیل باید سعی کرد با ایجاد انگیزه در آنان از طریق خواندن مطالب کوتاه و مورد علاقه دانش آموزان ، حس کنجکاوی آنان را تحریک کنیم. زیرا با موفّقیّت در خواندن کلمات آسان عربی احساس اعتماد به نفس کرده و به تدریج به خواندن جملات بیشتر می پردازند. بنابراین ، کلید روخوانی درس عربی در سطوح ابتدایی کلمات و لغا ت هستند . دانش آموزان باید از معانی کلمات گوناگون اطلاع داشته باشند و قادر به نوشتن آنها نیز باشند تا سرعت و کیفیت روخوانی آنان افزایش یابد. برخی به تمرین خواندن احتیاج دارند و برخی دیگر به توسعه مهارت های اندیشیدن به معانی. لذا ، دبیران عربی نمی توانند یک شیوه واحد را برای تمامی کلاس ها به کار ببرند. بنابراین موفّق ترین کلاس ها، کلاسی است که در آن لذّت و شادی در کار گروهی و شرکت تمامی دانش آموزان درروخوانی وجود داشته باشد. این کار می تواند زمینه ساز استفاده از جملات کوتاه، ساده و روزمره در گفت و گو های کلاسی بین معلّم و دانش آموزان و بین گروههای درسی را به خوبی فراهم سازد.

-  تسلط معلّم به روشهای مختلف تدریس از جمله پرسش و پاسخ ، حل مسئله ، روش اکتشافی و... و استفاده  مناسب ازآنها.

  - تسلط دبیران عربی بر زبان عربی و استفاده از این زبان در کلاس درس و برانگیختن شوق در دانش آموزان.

 -  استفاده از مجلات و روزنامه های عربی و ترجمه جملاتی چند از آن در کلاس درس مکملی است بر عناوین ذکر شده .

-  ایجاد بُردعربی در کلاس و مدرسه و درست کردن روزنامه دیواری به زبان عربی.

-  ایجاد رابطه سالم و صمیمانه بین معلّم و دانش آموز یکی از معجزه آساترین روشهای موفّقیّت در تدریس عــربی است.

 -  برقراری ارتباط بین مطالب درسی با واقعیات زندگی در ایجاد انگیزه مؤثر می باشد.

- مسابقه وبلاگ نویســی به زبان عــربی و یا میل فرستـادن به این زبان بـرای دوستـان و معلّم .

-  ایجاد دفتر رابط بین معلّم ، دانش آموز و خانواده و مدرسه .

-  طرح مطالب درسی به صورت پرسش های جالب .

 -  برای مطالبی که خوانده اند ، نقاشی یا خلاصه بخواهیم .

-  جوی صمیمی و مطمئن در کلاس بوجود آوریم . تا آنها به راحتی اظهار نظر کنند، از روش های فعال و متنوع در تدریس استفاده نماییم و به عقاید و نظریات و دست سازه های دانش آموزان احترام بگذاریم .

 -  آنها را به فکر کردن عادت دهیم . به سؤالات پاسخ مستقیم ندهیم و راه حل مسائل را دیکته ننماییم  وجواب های  سطحی و گذرای آنها را به راحتی قبول نکنیم تا عادت کنند به تفکر پیرامون مسایل مطرح شده در کلاس و اطراف خود بپردازند . سرگرمی های مناسب طراحی نماییم .

Ø     برای آنها سؤالات خارج از کلاس طرح نماییم . 

Ø      سؤالات بحث انگیز طرح کنیم .

Ø     تکالیف نا تمام تعیین کنیم و  خیال بافی آنها را سرکوب ننماییم .               

Ø     با ایده های جدید مقابله نکنیم .

Ø     به کارهای خلاق نمره بیشتری اختصاص دهیم .

Ø     و در نهایت مهارت حل مسئله را به آنها آموزش دهیم.

                       

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :